ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد ماجرای آن کوچه بن بست
سرخط خبرها

سرقت چهارمین جرم پرتکرار در خراسان رضوی است | پلیس روزانه ۴۰۰۰ عملیات در استان انجام می‌دهد

  • کد خبر: ۱۸۸۴۲۹
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
سرقت چهارمین جرم پرتکرار در خراسان رضوی است | پلیس روزانه ۴۰۰۰ عملیات در استان انجام می‌دهد
معاون عملیات انتظامی خراسان‌رضوی گفت: درمجموع سرقت در جدول جرائم پرتکرار استان جایی بالاتر از جایگاه چهارم ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز معمولا ویدئو‌های کوتاه از انواع سرقت‌ها در فضای مجازی بسیار پربازدید می‌شوند و خیلی‌ها آن را برای یکدیگر می‌فرستند. از طرفی اگر شهروندی خاطره‌ای درباره سرقت از خود یا اطرافیانش داشته باشد، این موضوع را بار‌ها با آب وتاب در جمع‌های خانوادگی، دوستانه و... بازگو می‌کند. همچنین برخی رسانه‌ها تیتر‌های زرد سرقت را پررنگ می‌کنند تا مخاطبان بیشتری به سمت خود بکشانند، غافل از اینکه تمام این حالت‌ها تنها یک محصول مشترک دارد به نام «ناامنی روانی»، موضوعی که باعث شده در مشهد چنین احساس شود که بیشترین جرائم به‌وقوع پیوسته مربوط‌به انواع سرقت‌هاست و رشدش نسبت‌به گذشته بسیار بیشتر شده است.

این درحالی است که گفت‌و‌گوی اختصاصی ما با سرهنگ جواد جهانشیری، معاون عملیات انتظامی خراسان‌رضوی، نشان می‌دهد که انواع سرقت‌ها در شش ماهه ابتدایی امسال به نسبت سال گذشته، فقط ۱۱ درصد افزایش یافته است و با اقدامات روزمره‌ای که انجام می‌شود، درمجموع سرقت در جدول جرائم جایی بالاتر از جایگاه چهارم ندارد. در این میان جرائم علیه اموال و اشخاص همچون جعل، انواع کلاهبرداری‌ها، ایجاد مزاحمت و... بیشترین میزان جرائم به‌وقوع پیوسته استان در فصل بهار و تابستان بوده است.

اعتراض و شکایت شهروندان از وقوع انواع سرقت در مشهد، موضوعی است که به‌منظور بررسی عملکرد نیروی انتظامی در رویارویی با سارقان، ما را به معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی می‌رساند، جایی که سرهنگ جواد جهانشیری در این سمت انجام وظیفه می‌کند.

با طرح موضوع افزایش سرقت، این مسئول انتظامی با این استدلال که زبان آمار گویاتر از هر اظهارنظری است، بی‌درنگ به‌سراغ آمار رفته و می‌گوید: در شش‌ماهه ابتدایی امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته در تمامی سرقت‌ها، شاهد ۱۱ درصد افزایش بوده‌ایم که سرقت‌های مهم ۱۰ درصد و سرقت‌های خرد ۱۶ درصد رشد یافته است.

سرقت بار روانی دارد

همیشه در مقابل سرقت‌ها، موضوع برخورد‌ها قرار دارد. سرهنگ جهانشیری در این باره بیان می‌کند: با تلاش همکاران ما در رده‌های مختلف انتظامی استان، موفق به افزایش کشف ۳۴ درصدی سرقت‌ها شده‌ایم، اما اینکه چرا با وجود افزایش سه‌برابری برخوردها، شهروندان احساس می‌کنند سرقت رشد زیادی داشته است، باید توجه داشت که سرقت بار روانی دارد و مطالبه شهروندان در برخورد با متهمان کاملا بجاست.

وی در ادامه به تشریح اقدامات مدیریتی در برخورد‌ها می‌پردازد و اختصاص کارآگاهان بیشتر به پلیس آگاهی، اختصاص گشت‌های ویژه پلیس آگاهی در مناطق مورد هدف و سامان‌دهی این نیروها، کار بر روی نقشه‌های جی‌پی‌اس به‌منظور زودتر رسیدن نیرو‌ها به محل وقوع جرم، فقط بخشی از این طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی‌هاست.

امان از جرائم عمومی

وقتی در خلال گفتگو مشخص می‌شود که سرقت در جایگاه چهارم بیشترین جرائم استان است، اولین سؤالی که مطرح می‌شود، موضوع جرائم رتبه‌دار است که سرهنگ جهانشیری در این باره می‌گوید: بیشترین جرائم رخ‌داده در استان با ۲۸ درصد، جرائم علیه اموال و اشخاص و جرائم عمومی است که جعل، انواع کلاهبرداری‌ها، ایجاد مزاحمت و... در این دسته جای می‌گیرند. نزاع با ۲۴ درصد دومین جرم پرتکرار در استان است و موضوع تصادف‌ها با ۱۹ درصد در رتبه سوم قرار دارد.

هر دقیقه ۹ تماس

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی در پاسخ به تعداد تماس‌های برقرار شده با پلیس ۱۱۰ از ابتدای سال تاکنون، بیان می‌کند: در شش‌ماهه ابتدایی امسال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تماس با پلیس ۱۱۰ برقرار شده است که به طور میانگین روزانه ۱۲ تا ۱۸ هزار تماس را همکاران ما پاسخ می‌دهند که به عبارتی هر ساعت حدود ۵۳۰ تماس و در واقع هر دقیقه ۹ تماس با پلیس خراسان‌رضوی برقرار می‌شود.

جهانشیری با اشاره به اینکه در شش‌ماهه ابتدایی امسال ۸۰۰ هزار تماس عملیاتی را پاسخ داده‌ایم، تصریح می‌کند: معمولا تماس‌های مزاحمی با پلیس خیلی کم است، اما پاسخگویی به یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تماس ارشادی و راهنمایی، میزان اشغالی را افزایش می‌دهد.

کمبود کارکنان و امکانات، موضوع دیرینه پلیس است که هیچ‌گاه اقدامی مؤثر برای آن نشده است، موضوعی که فرمانده انتظامی استان نیز پیش‌تر به آن اشاره کرده بود. باوجوداین سرهنگ جهانشیری اعلام می‌کند که روزانه ۴ هزار عملیات در سراسر استان انجام می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد برخی شهروندان می‌گوید: گاهی مشاهده می‌شود که دو خودرو در خیابان با یکدیگر تصادف کرده و همه می‌دانند که راننده‌ای که از عقب به خودرو جلویی بزند مقصر است، با این حال حاضر به صلح نیستند و درخواست حضور مأمور را می‌دهند، البته در تصادف‌های جرحی و فوتی این خواسته بجاست.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی ادامه می‌دهد: در موضوع سرقت‌ها بار‌ها مشاهده شده که فرد بدون رعایت نکات پیشگیرانه مثل با تلفن صحبت‌نکردن در حاشیه خیابان، موجب شده تا از او سرقت شود و بعد مطالبه‌گری به سمت پلیس می‌آید که چرا جلو سرقت‌ها را نمی‌گیرد، این در حالی است که طبق قانون اساسی، حوزه پیشگیری جزو تکالیف قوه‌قضائیه است، ما فقط مجری هستیم و، چون مطالبه می‌شود در تمام صحنه‌ها حاضر می‌شویم.

کاهش ۱۸ درصدی قتل

وقتی این گفتگو به جرائم خشن می‌رسد، جهانشیری با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی قتل در بهار و تابستان امسال، آن را مهم‌ترین شاخص این جرائم برمی‌شمارد و بیان می‌کند: جرائم خشن متفاوت است، یک نزاع دسته‌جمعی هم می‌تواند همچون گروگان‌گیری و آدم‌ربایی به یک جرم خشن تبدیل شود، درمجموع برخورد‌های صورت‌گرفته با جرائم خشن، توانسته‌ایم در حوزه گروگان‌گیری به کشف ۴۵۰ درصد برسیم و در شرارت به افزایش کشف ۹ درصدی رسیده‌ایم.

وی درباره سایر شاخصه‌های سرقت نیز بیان می‌کند: از ابتدای سال شاهد افزایش یک‌درصدی جرائم جعل و کلاهبرداری بوده‌ایم، در حوزه برخورد با جرائم مالی و اقتصادی نیز ۵ درصد افزایش کشف داشته‌ایم. جرائم رایانه‌ای نیز در وقوع و کشف با ۳ درصد برابر بوده است و باند‌های زیادی در حوزه رمزارزها، فیشینگ و اسکیمر متلاشی شده اند.

سرهنگ جهانشیری ادامه می‌دهد: شاخصه کشف سلاح و مهمات با ۵ درصد، کشف کالای قاچاق و سوخت ۱۱ درصد، کشف مواد محترقه ۸۷ درصد و انهدام باند‌های موادمخدر نیز ۱۳ درصد افزایش یافته است.

۸۰ درصد جرائم استان در مشهد است

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی در ادامه با اشاره به اینکه ۸۰ درصد جرائم استان در مشهد رخ می‌دهد، بیان می‌کند: بعد از تهران در بیشتر رویداد‌ها و وقایع استان دوم کشور هستیم، علت آن هم مسافرپذیربودنمان است که سارقان با سوءاستفاده از شلوغی‌ها خود را به مشهد می‌رسانند.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از نکاتی که جرائم خراسان‌رضوی را به نسبت سایر استان‌ها متفاوت می‌کند، موضوع جغرافیای جرم است، برخی مناطق جرم‌خیز هستند (محل وقوع جرم)، برخی مناطق مجرم‌پرور هستند (محل اختفا و سکونت متهم)، امروزه تعدادی از مجرمان ما غیربومی هستند، یعنی در مشهد سرقت می‌کنند و هنگام خروج یا با پی‌جویی‌های بیشتر در سایر استان‌ها شناسایی و دستگیر می‌شوند.

جرائم سایبری متفاوت است

سرهنگ جهانشیری درباره وضعیت پلیس فتا در خراسان‌رضوی، بیان می‌کند: پلیس فتا در ۱۰ سال گذشته درست ریل‌گذاری شده و پلیسی پویا و به‌روز است، اما مأموریت فتا با سایر رده‌ها متفاوت است، در تمام دنیا ۸۰ درصد جرائم پلیس فتا سازمان‌یافته و سریالی است و ۲۰ درصد انفرادی، درست برعکس سایر جرائم.

وی ادامه می‌دهد: پیگیری جرائم سنتی با توجه به نوع جرم، راحت‌تر است و پیچیدگی ندارد، اما در جرائم سایبری نه‌تن‌ها زمان و جغرافیا ندارد، بلکه هر لحظه جرم تغییر ماهیت می‌دهد و بسیاری از شگرد‌های قدیمی منسوخ شده و دیگر به‌روز نمی‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->